Search This Blog

Sunday 18 March 2018

JARUM DAN BENANG : Makeover Baju Lama untuk Berpantang

Assalamualaikum...

Hai cuti sekolah dah bermula..
enSuami pun dah jalan2 cuti sekolah..
jauh ke Hatyai nun...

Rombongan sekolah dia..
boleh la pi..
jalan2 tengok dunnia, heee...

Kami 3 beranak kat umah ja..
banyak kerja saya nak buat sementara dia tak ada ni..
I'm free la kata kan..
nak enjoy dengan gaya sendiri..
walaupun still nak kena melayan 2 orang anak syurga ni, heee..
tapi enSuami tak ada lagi syok hahaha...
alaa bukan lama pun, esok dah balik dah pun...


Nak cerita pasal projek jahitan sebelum bersalin dulu...
saya teringat ada satu baju, upahnya untuk buat blause..
tapi disebabkan kain asal ni, kain batik Sarawak, enSuami beli dulu dari Sarawak..
si tukang jahit, buat baju labuh besaq, tapi tangan pendek sampai siku ja...
huaaa, lagu mana nak pakai ni...

Upah masa tahun 2011, 2017 baru nak buka tengok..
nasib la terfikir macam boleh alter kot..
sebab saya suka sangat corak kain batik Sarawak ni..
sayang la kalau tak pakai langsung..
nak make over baju Hafni, macam susah la plak tu...
dekut sebenaqnya, wakakaka....


Jadi mari kita hamparkan tengok, macam mana gayanya..
boleh ke idok nak alternya...
nampak kan, labuh sangat baju ni..
saya amek contoh blause biasa yang saya pakai..
nampak lebih gitu, bila diukur, cukup2 la untuk panjangkan bahagia tangan..
ngam2 elok je..


Bila dah nampak ada harapan, moh le kite tetaskan bahagian tangan..
pastu tambahkan zip di bahagian leher untuk mudahkan BF..
nasib baju ni lebar besar..
jadi ada lah ruang/sedikit lebihan basi untuk pasangkan zip tu..
tak ketat langsung kat dada..
dah baju besar....


Jadi bahagian yang lebih tu, saya dah potong..
amek contoh baju tangan saloma, hahaha..
sesaje nak mencuba..
tapi tak saloma sangatlah, just bukaan je luas..
sebab ira kain tak serong...


Potong simple biasa je macam atas tu ha..
macam tu je dapat nak buat..
boleh la janji tangan dah jadi panjang...


Ok dah siap dah sambung..
memandangkan kain ni macam kain cotton gitu, cepat la siap..
tak licin, senang nak jahit untuk amatur macam saya...
zip pun siap dah...
perasan tak, bahagian coraknya tak senada tu, haa kat situ la sambungannya...


Setle dah untuk baju pakai balik dari hospital bersalin tu...
sepanjang pergi hospital semasa kuning tu pun, dok keluar masuk hospital, baju ni je saya pakai..
senang selesa, besar jadi tak panas..


Sebelum buat projek, sarung tilam Miqdad tu, saya ada beli kain batik gold..
yang saya cerita, sangat nak buat kain batik saja..
mulanya nak buat baju, tapi enSuami kata pelik sangat aihh...
so buat kain batik juga la..
cuma kain batik bergetah siap, untuk buat baju sepasang dengan blause.
blause tu nak beli je, tak tau lagi sama ada hitam atau kaler kuning/yellow mustard/gold...


Haa, gini la hasilnya..
buat susun kain batik je...
masa ni sayang ke kain nak gunting bagi fit..
memang buat sebesar2 kain yang ada...


Bila pakai tak rasa.
bila amek gambar, tengok..
baru nampak macam besar gelebeh..
tak fit, nampak macam selekeh plak ye...
tak pun sebab masa tu macam tak terurus lagi...
sebab baru je lepas pantang...
masih baru nak handle baby...


Baju ni dapat cari kat kedai pakaian siap je..
kat sini ada MUAZ, branch dari Nilai 3 kalau tak silap...
second time beli yang zip besi jeans ni...
bila pakai blause ni, baru perasan..
saya rimas.. besi zip ni berat..
untuk BF plak zip macam ni lambat sikit nak buka..
tapi zip sorok lagi susah..
saya prefer zip biasa je dengan sebelah tangan je boleh zapp buka...



Jadi selepas difikirkan, saya dapat konklusikan;
kalau buat baju sendiri, saya guna zip biasa je..
kalau nak beli blause, saya cari yang jenis ala2 kemeja, just butang je...
sebab kalau jual, memang tak jumpa la orang pasang zip biasa kan...
paling lekeh pun zip sorok..
sekarang ni musim fesyen zip jeans tu..
jadi kena banyak berkira la sebelum nak beli...

Hari Jumaat lepas, saja ajak enSuami pergi kedai pakaian tu..
sebelum ni pernah pergi, jumpa kemeja2 besar yang macam shopee jual tu..
masa pergi hari tu tak sempat nak tengok harga..
ye la nak compare mana murah dengan shopee..

Sambil minta enSuami test belakang saya, dia cakap labuh..
besar sangat ni...
saya cakap la, la skg ni memang la fesyen pakai baju besar...
dia jawab, ye la tu, kalau tinggi tak pe la...
amboi nak cakap kita rendah la tu..

Takpe la tak jadi nak amek lagi, tapi kalau tengok tu..
mata saya dah berkenan dah...
Bila keluar je, dari kedai tu, 
ehh betul la fesyen pakai baju besar ek skg ni, enSuami tanya...
emmm baru nak percaya, sebab
sebab dia nampak ada gegadis pakai baju labuh ke lutut..
saya tak perasan, sebab perempuan tu dah masuk kereta...


Ala2 macam ni la...
corak petak2 macam kemeja..
depan dada, berbutang..
besar dan labuh...
tapi kebanyakan model macam ni semua pakai seluar fit, halussssss gitu...
kalau baju besar macam ni, pakai dengan palazo, kena tak eh?
nampak gelebeh? gemokss? emmmmmmmmm


BERITA BAIK ‼️ UNTUK MAMA & PAPA YANG PENTINGKAN KUALITI UDARA DALAM RUMAH
.
.
CUCKOO menawarkan pelan ansuran mudah serendah #RM60 sebulan untuk memiliki PENAPIS UDARA yang berteknologi tinggi diimport khas dari KOREA πŸ‘πŸ»
.
.
Jadi Mama & Papa tak perlu risau dah dengan πŸ‘‡πŸ»
❌ Rumah banyak habuk 🀧
❌ Rumah bau kepam/masakan 🀭
❌ Bau asap rokok 🚬🚬🚬
❌ Bau haiwan peliharaan 😷
❌ Bulu kucing melekat- lekat🐈🐈

Nak daftar pun mudah sahaja, tak perlu susah-susah keluar rumah, kami bantu daftar secara Online terus ke sistem HQ.
.
.
Hanya perlukan 2 dokumen berikut:
✅ Salinan IC depan
✅ Salinan Kad Debit depan
.
.
TAK PERLU RISAU... 99.9% yang mendaftar APPROVED dan dapat pasang di rumah mereka.
.
.
Hubungi saya untuk pemasangan segera
Untuk order pantas..
Wasap 0193330382

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk komen bernas anda :)

Daisypath Anniversary tickers